Färjan 4

Färjan 4 är den sista ångfärjan i Göteborgs hamn. Efter 50 års tjänst togs färjan ur trafik 1970 och överlämnades då till Göteborgs Sjöfartsmuseum. Därefter övertogs drift och underhåll av färjan av Sällskapet Ångbåten för att bevara den i trafikdugligt skick.
Sällskapet Ångbåten är en ideell förening som bildades 1965 för att bevara ångaren BOHUSLÄN, västkustens sista kustångare. Sällskapet Ångbåten är med sina två ångare medlem i NAV.

FÄRJAN 4 byggdes 1920 vid Motala Verkstad för Göteborgs Hamnstyrelse som 1915 övertog ansvaret för lokaltrafiken i Göteborgs hamn.
På sex linjer transporterades folk men även fordon över Göta älv till varven och hamnarna på Hisingen. Färjan trafikerade linjen mellan Residensbron och Götaverken (T-kanalen) fyra gånger i timmen mellan kl. 06 och 24.

FÄRJAN 4 är 20,5 meter lång och kunde föra 198 passagerare med tre mans besättning, skeppare, maskinist och däcksman.

FÄRJAN 4 är fortfarande koleldad. Färjan har en ångpanna och en tvåcylindrig ångmaskin på 70 hästkrafter. Den har en genomgående propelleraxel, propellrar och roder verkar alla samtidigt. 

Sitt utseende till trots har färjan både för och akter.
Hamnens alla färjor gick alltid med fören mot Hisingen.

FÄRJAN 4 är så gott som oförändrad genom åren och K-märkt 2003 av Statens maritima museer.

Fler nyheter

Kulturkatalogen

Kulturkatalogen är en förteckning över kulturella aktiviteter för barn och ungdomar i Västra Götalandsregionen. Den sammanställs av Kulturförvaltningen, och syftet är att underlätta för barn

Kvarndag i Fornbyn

Vi upprepar förra årets populära träff om kvarnar 26 april 2024. I år blir träffen i Skara – Fornbyn och Västergötlands museum. LÄS MER

SVT söker material

Efter den nyss publicerade serien ”Historien om Sverige” söker nu Sveriges Television material till en ny dokumentärserie som ska handla om Sverige under andra världskriget.