Färjan 4

Färjan 4 är den sista ångfärjan i Göteborgs hamn. Efter 50 års tjänst togs färjan ur trafik 1970 och överlämnades då till Göteborgs Sjöfartsmuseum. Därefter övertogs drift och underhåll av färjan av Sällskapet Ångbåten för att bevara den i trafikdugligt skick.
Sällskapet Ångbåten är en ideell förening som bildades 1965 för att bevara ångaren BOHUSLÄN, västkustens sista kustångare. Sällskapet Ångbåten är med sina två ångare medlem i NAV.

FÄRJAN 4 byggdes 1920 vid Motala Verkstad för Göteborgs Hamnstyrelse som 1915 övertog ansvaret för lokaltrafiken i Göteborgs hamn.
På sex linjer transporterades folk men även fordon över Göta älv till varven och hamnarna på Hisingen. Färjan trafikerade linjen mellan Residensbron och Götaverken (T-kanalen) fyra gånger i timmen mellan kl. 06 och 24.

FÄRJAN 4 är 20,5 meter lång och kunde föra 198 passagerare med tre mans besättning, skeppare, maskinist och däcksman.

FÄRJAN 4 är fortfarande koleldad. Färjan har en ångpanna och en tvåcylindrig ångmaskin på 70 hästkrafter. Den har en genomgående propelleraxel, propellrar och roder verkar alla samtidigt. 

Sitt utseende till trots har färjan både för och akter.
Hamnens alla färjor gick alltid med fören mot Hisingen.

FÄRJAN 4 är så gott som oförändrad genom åren och K-märkt 2003 av Statens maritima museer.

Fler nyheter

NAVs nya Hemsida

NAVs nya Hemsida är nu sjösatt Som vårdnadshavare för Hemsidan är förhoppningen nu att ni ska finna denna vara både informativ och enkel att navigera.

Arbetslivsmuseernas dag 2022 i Skara

Arbetslivsmuseernas dag Vilanhallen. 25 utställare. 500 besökare. Äntligen! Efter två inställda år vart det så äntligen dags. Detta evenemang skulle ha arrangerats i Skara redan

Färjan 4

FÄRJAN 4 är 20,5 meter lång och kunde föra 198 passagerare med tre mans besättning, skeppare, maskinist och däcksman. FÄRJAN 4 är fortfarande koleldad. Färjan