Färjan 4

Färjan 4 är den sista ångfärjan i Göteborgs hamn. Efter 50 års tjänst togs färjan ur trafik 1970 och överlämnades då till Göteborgs Sjöfartsmuseum. Därefter övertogs drift och underhåll av färjan av Sällskapet Ångbåten för att bevara den i trafikdugligt skick.
Sällskapet Ångbåten är en ideell förening som bildades 1965 för att bevara ångaren BOHUSLÄN, västkustens sista kustångare. Sällskapet Ångbåten är med sina två ångare medlem i NAV.

FÄRJAN 4 byggdes 1920 vid Motala Verkstad för Göteborgs Hamnstyrelse som 1915 övertog ansvaret för lokaltrafiken i Göteborgs hamn.
På sex linjer transporterades folk men även fordon över Göta älv till varven och hamnarna på Hisingen. Färjan trafikerade linjen mellan Residensbron och Götaverken (T-kanalen) fyra gånger i timmen mellan kl. 06 och 24.

FÄRJAN 4 är 20,5 meter lång och kunde föra 198 passagerare med tre mans besättning, skeppare, maskinist och däcksman.

FÄRJAN 4 är fortfarande koleldad. Färjan har en ångpanna och en tvåcylindrig ångmaskin på 70 hästkrafter. Den har en genomgående propelleraxel, propellrar och roder verkar alla samtidigt. 

Sitt utseende till trots har färjan både för och akter.
Hamnens alla färjor gick alltid med fören mot Hisingen.

FÄRJAN 4 är så gott som oförändrad genom åren och K-märkt 2003 av Statens maritima museer.

Fler nyheter

En sista hälsning

NAVs tidigare ordförande Ingvar Axelsson har den 21 juni 2022 gått ur tiden. Ingvar valdes till ordförande för föreningen NAV redan vid bildandet 2011 och

NAV-medlemmar får projektbidrag!

Riksantikvarieämbetet fördelar nu 17 miljoner kronor i projektbidrag till ideella verksamheter inom kulturarvsområdet. Bland de som beviljats bidrag finns flera NAV-medlemmar som tillsammans får ett