Färjan 4

Färjan 4 är den sista ångfärjan i Göteborgs hamn. Efter 50 års tjänst togs färjan ur trafik 1970 och överlämnades då till Göteborgs Sjöfartsmuseum. Därefter övertogs drift och underhåll av färjan av Sällskapet Ångbåten för att bevara den i trafikdugligt skick.
Sällskapet Ångbåten är en ideell förening som bildades 1965 för att bevara ångaren BOHUSLÄN, västkustens sista kustångare. Sällskapet Ångbåten är med sina två ångare medlem i NAV.

FÄRJAN 4 byggdes 1920 vid Motala Verkstad för Göteborgs Hamnstyrelse som 1915 övertog ansvaret för lokaltrafiken i Göteborgs hamn.
På sex linjer transporterades folk men även fordon över Göta älv till varven och hamnarna på Hisingen. Färjan trafikerade linjen mellan Residensbron och Götaverken (T-kanalen) fyra gånger i timmen mellan kl. 06 och 24.

FÄRJAN 4 är 20,5 meter lång och kunde föra 198 passagerare med tre mans besättning, skeppare, maskinist och däcksman.

FÄRJAN 4 är fortfarande koleldad. Färjan har en ångpanna och en tvåcylindrig ångmaskin på 70 hästkrafter. Den har en genomgående propelleraxel, propellrar och roder verkar alla samtidigt. 

Sitt utseende till trots har färjan både för och akter.
Hamnens alla färjor gick alltid med fören mot Hisingen.

FÄRJAN 4 är så gott som oförändrad genom åren och K-märkt 2003 av Statens maritima museer.

Fler nyheter

Viktigt att tänka på!

NAVs webbplats är en viktig informationsförmedlare. NAVs medlemmar bör regelbundet besöka sidan ”Information” för att här ta del av det senaste som förmedlas. Nyhetsbrev och

Kulturkatalogen Väst

Hej! Jag heter Katarina Larson och arbetar som barn och ungakonsulent på Kulturförvaltningen VGR. En del av mitt uppdrag handlar om Kulturkatalogen väst och det

MUSEIRESAN

Besöksmålskartan över Arbetslivsmuseer i Västra Götaland byter namn till MUSEIRESAN – En guide till besöksmål i Västra Götaland Kartan har förändrats under åren och det var