KURSER & UTBILDNINGAR

Utbildningserbjudande våren 2021

 

 

Digitala utbildningar

Se aktuell information bland aktiviteter

 

Prismas mobilguide
Arrangör: PrismaVG

23 februari, kl. 13-14
23 april, kl 10-11 

Inom PrismaVG har vi utvecklat en digital guide som ni kan använda er av för att visa upp ert besöksmål utanför ordinarie öppettider eller för att presentera stora områden för besökaren.

Vi presenterar mobilguiden och visar hur du kan använda den på just ditt besöksmål. Vi samtalar om de olika besöksmålens möjligheter och ger tips och idéer för att kunna skapa en egen guide.

Om ni vill utveckla en mobilguide kommer ni få support för detta.

 

Marknadsföring genom sociala medier
Arrangör: PrismaVG

9 mars, kl. 13-14
3 maj, kl. 13-14 

 Sociala medier är ett viktigt verktyg för att nå ut och marknadsföra ert besöksmål till en bred publik.  Digitaliseringen i samhället ökar och det ger stora möjligheter för att nå ut med våra berättelser till en bred publik genom sociala medier. Med en aktiv Facebooksida för ert besöksmål kan ni få folk att prata om det ni gör och skapa och underhålla relationer med era besökare.

Under dagen går vi igenom från grunden vad Facebook är, hur vi kan använda det och varför det är ett bra sätt att nå ut till våra besökare. Vi bygger upp er sida med text och bilder, skapar inlägg, event och skapar en annons.

 

Digitalt berättande på Prismavg.se
Arrangör: PrismaVG

26 januari, kl. 13-14
25 mars, kl 10-11 

Prismavg.se är en samlingsplats för berättelser om industrisamhället och dess utveckling. Vi visar hemsidan och pratar om vad ni kan bidra med i form av berättelser från ert besöksmål och visar konkreta tips. Prismavg.se är en marknadsföringskanal men även ett verktyg ni kan använda er av i er verksamhet.

Vi hjälper er att komma igång med en berättelse och publicera den på prismavg.se.

 

Individuell kompetensutveckling

Vi erbjuder skräddarsydda utbildningstillfällen för föreningar där till exempel hela styrelsen vill gå en utbildning eller om ni vill fokusera på ett speciellt ämne.

 

Här kan man anmäla sig till utbildningarna:

 

Värdskapsutbildning
Arrangör: Turistrådet Västsverige 

Turistrådet Västsverige har tagit fram en digital värdskapsutbildning som vänder sig till dig som arbetar inom besöksnäringen. Utbildningen har funnits sedan 2017, och syftet med den är att hjälpa alla som är verksamma inom besöksnäringen att med hjälp av fakta, filmer, övningar och självreflektion vässa det egna värdskapet ytterligare. Det är mötet med människor som skapar bestående intryck och påverkar hur vi väljer att prata om platsen med andra, rekommendera, stanna längre och återvända. Just därför är det viktigt att du som möter besökarna och är verksamhetens ansikte utåt regelbundet reflekterar över ditt värdskap och kanske få nya insikter.

Vi inom NAV och Prisma har fått tillgång till utbildningen så alla medlemmar i samarbetet har möjlighet att genomföra den, utan att själva anmäla sin organisation genom Turistrådet eller den lokala turistorganisationen. Kursen är digital och du genomför den antingen via dator eller surfplatta. Efter avslutad utbildning genomgår du ett kunskapsprov och får ett diplom för utskrift. Vi vill uppmana alla, både styrelse, guider och sommarjobbare att årligen uppdatera sitt värdskap för att kunna bemöta gästerna på bästa möjliga sätt.

I den bifogade filen finner ni en länk till utbildningen. Turistrådets värdskapsutbildning för PRISMA 2020

 

Kontaktperson:
Elin Sörensson
Kulturarvsutvecklare Innovatum
elin.sorensson@innovatum.se
070 515 77 72

 


Fysiska utbildningar

Observera att dessa utbildningar är preliminära och vi följer FHM restriktioner angående Covid-19. Uppdatering om datum kommer under våren.

 

Marknadsföring genom sociala medier
Arrangör: PrismaVG

Sociala medier är ett viktigt verktyg för att nå ut och marknadsföra ert besöksmål till en bred publik. Digitaliseringen i samhället ökar och det ger stora möjligheter för att nå ut med våra berättelser, evenemang och upplevelser till en bred publik genom sociala medier. Med en aktiv Facebooksida för ert besöksmål kan ni få folk att prata om det ni gör och skapa och underhålla relationer med era besökare.

Under dagen går vi igenom från grunden vad Facebook är, hur vi kan använda det och varför det är ett bra sätt att nå ut till våra besökare.

 

Utveckla er medverkan på mässor och evenemang
Arrangör: PrismaVG i samarbete med Venga Vamos

Vi människor upplever saker med våra sinnen och ett besök på ett museum engagerar oftast flera av våra sinnen. Men den känslan kan vara svår att förmedla när man marknadsför sitt besöksmål utanför museets väggar, till exempel på en mässa eller ett evenemang, såsom Arbetslivsmuseernas dag.

Nu har ni möjlighet att delta i en workshop där ni kan få inspiration för att hitta mobila och flexibla aktiviteter och utställningsprodukter som gör att människor kan få en upplevelse och en känsla av ert besöksmål redan innan de kommer dit. Ni får också chans att lära er mer om hur man inreder sin monter, hur man riktar sig till olika målgrupper och vad som är bra att tänka på när man ska marknadsföra sig på andra platser. Att kunna visa upp sin verksamhet vid publika aktiviteter på ett bra och kreativt sätt, leder också till fler besökare och mer uppmärksamhet.

Dagen kommer innehålla inspiration och workshop där ni får möjlighet att utveckla idéer och förslag utifrån en egen verksamhet.

 

Utveckla en aktivitet för barnfamiljer (Museiresan)
Arrangör: Studieförbundet Vuxenskolan

En utbildning framtagen för Museiresan där vi inspirerar till att använda alla sinnen och utforska den befintliga verksamheten för att utveckla en aktivitet som lockar barnfamiljer.

Efter en digital träff får besöksmålen individuell handledning för att kunna verkställa sina idéer.

 

Så presenterar ni ert besöksmål
Arrangör: PrismaVG

En övningsdag där ni får möjlighet att lära er att presentera ert besöksmål till olika målgrupper, till exempel turistinformationen, lokalmedia och hotell, eller till er hemsida. Under dagen kommer vi att praktiskt öva tillsammans, på hur du enkelt och kärnfullt hittar det unika och det som tydligt presenterar er plats – så besökare vill komma till just er.

Målet med dagen är att ni ska få hjälp med att ta fram en kort presentation som ni kan använda er av för att på ett professionellt sätt kunna presentera er verksamhet till turismaktörer i er närhet.

 

Unga värdar
Arrangör: PrismaVG, Qvarnstensgruvan

Hur använder vi oss av ungdomar i vår publika verksamhet? I kommunens regi kan det finnas möjlighet till att engagera och säsongsanställda ungdomar.

Tillsammans diskuterar vi hur ni, med hjälp av en paketerad produkt för en specifik målgrupp, kan använda sig av unga värdar i närområdet.

  

Utvecklas som arrangör
Arrangör: PrismaVG i samarbete med Kultur i Väst

Att arrangera evenemang och aktiviteter kan vara ett bra sätt att stärka relationen med platsen där ni verkar och gör fler människor engagerade i er verksamhet. Den här kursen riktar sig till er som vill utveckla er i rollen som arrangörer. Under dagen kommer vi att byta erfarenheter och inspireras av varandra.

Vi kommer bland annat att ta upp följande frågor:

  • Varför ska vi arrangera?
  • Vad ska vi arrangera?
  • Vilka målgrupper vill vi nå?
  • Vilken sorts arrangör är jag och vilken vill jag vara?

Dagen arrangeras i samarbete med konsulenterna i arrangörs- och publikutveckling, som har bred erfarenhet av stöd till kulturarrangörer.

 

Från guidning till upplevelse
Arrangör: PrismaVG

En kurs som ger dig verktyg att förmedla det unika med din plats och dess historia, för att ge dina besökare en meningsfull upplevelse som kommer att stanna kvar hos dem långt efter besöket.

Du kommer att lära dig hur du går från traditionell guidning till att skapa upplevelser tillsammans med deltagarna. Efter avslutad kurs kommer du ha en komplett plan för en guidning på just din plats, klar att användas under kommande säsong.

Kursen består av 4 digitala träffar á 2-4 timmar samt uppgifter att utföra på egen hand mellan dessa träffar.

 

Gör en enkel hemsida i WordPress
Arrangör: Prisma VG i samarbete med Studio 1582

Vid två tillfällen går vi igenom hur ni gör er egen hemsida i WordPress. Vi går igenom allt från grunden och du får lära dig de viktigaste verktygen för att skapa och hantera din hemsida. Vi kommer under kursens gång att arbeta praktiskt och målet är att ni vid kursens slut ska ha en egen hemsida som ni själva kan sköta.

 

Medlemsvård och medlemsrekrytering
Arrangör: PrismaVG och Dalénmuseet

En workshop i hur man rekryterar, engagerar och behåller medlemmar, med fokus på att utveckla sin verksamhet att bli tilltalande. Om medlemmar känner att föreningen tillför någonting är chansen att de stannar kvar större, varpå verksamheten måste ses över innan medlemmarna rekryteras.

Vi utgår utifrån er verksamhet för att ta fram en konkret handlingsplan för fortsatt arbete.

 

Dagar om ”tidsresor”
Arangör: Kulturkatalogen Väst i samarbete med Jamtli

De sedan tidigare planerade temadagarna vid Göteborgs Stadsmuseum och Borås museum om ”tidsresor” är åter framskjutet på grund av Corona.

Förhoppning finns att kunna genomföra dagarna på samma platser under 2021. Några nya datum är i nuläget inte fastställda. En mer utförlig inbjudan med tider och möjlighet att anmäla sig kommer att presenteras senare.

Det är Kulturkatalogen Väst som tillsammans med Jamtli arrangerar en workshop om hur museum kan använda sig av ”tidsresor” där barn får uppleva hur det kan ha varit att leva förr i tiden. Flera kulturarvsföreningar och museer i Västra Götaland har verksamhet som är inspirerad av ”tidsresemetoden”. De besökande barnen får pröva sysslor från förr, ha på sig kläder som man hade förr – göra en ”tidsresa” och uppleva hur det kan ha varit att leva förr i tiden.

Mer info: bo.ekberg@vgregion.se 

 

Kontaktperson:
Elin Sörensson
Kulturarvsutvecklare Innovatum
elin.sorensson@innovatum.se
070 515 77 72